رواية الامانة الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري

رواية الامانة الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري

 رواية الامانة الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري


الفصل الرابع 

احمد/ 

اسر من فضلك لما تحب تديني ملاحظة علي اي حاجة يكون بيني وبينك لو سمحت مش قدام الكل كده 

ثم قال بصوت فيه نبرة زعل 

و عمتا اللي اخرني و خلاني خالفت القوانين حاجة مهمة مش دلع زي ما قالت مرات اخويا و لا أن جنة عاوزه تبعدني عنكم لا طبعا خالص انا كنت بجنة عند الدكتور علشان كده اتاخرنا عن معاد العشا

التفت اسر لهم و بخوف وقال :

بخوف خير الف سلامة مالها جنه أن شلة خير

قرب احمد من جنة وشدها إليه وقال بفرح شديد 

جنه حامل اخيررا الحمد الله حبقي اب 


نزل الخبر علي ماجده كالصاعقة و كأنه زلزال حرك كل وجدنها تغيرت ملامح وجهها في لحظة و ظهر علي ملامحها الغل و الحقد 

قام اسر من مكانه و قرب من أحمد و شده إليه بقوة و بفرحة عارمة قال:

الف مبروووك يا قلب اخوك الف مبروك يا حبيبي ربنا يفرح قلبك و يكمل لكم علي خير يارب 






قال اكرم و الفرحة ظاهرة علي صوته:

الف مبروك يا احمد ربنا يكملكم علي خير الف مبروك يا جنة 

هزت جنة راسها امتننا له وهي مبتسمة 

ردت ماجدة بصوت واضح في الحقد وهي تجز علي أسنانها:

الف مبروك يا جنه أن شاء الله ربنا يكملك علي خير ان شلة 

وبصوت منخفض لو كمل الحمل يعني ده لو و ابتسمت بخبث 

واكملت طعامها وهي شارده 

اما عن ماجي لا تعبير لديها ولا رفعت راسها اصلا من علي الطعام وكان الأمر لايعنيها بشئ


شاور لهم اسر وقال وهو فرح :

يلا ياجماعة اقعدو الاكل حيبرد والتفت لاحمد وقال بحب و فرحة 

اكل مراتك كويس احنا عاوزين اول حفيد يكون بصحة كويسة فاهم عاوزة ينزل يقولي يا عمو علي طول معنديش صبر بجد اجمل خير سمعتة انهاردة 

ضحك احمد وقال ؛

عقبال ما ربنا يفرح قلبك يا اسر زي ما انت بتسعدنا كلنا

نظرت ماجده لماجي وقالت بنظرات مترقبه ورفعت حاجبها الايسر:


ان شاء الله قريب نفرح بأسر و عروسته بقا عندي أنا أن شاء الله محدش يقلق انا اللي حختار له عروستة المرادي علي ايد انا 

هبد اسر الشوكة علي طبق واصدرت صوت عالي مما جعل الكل ينتفض من مكانه و ينظرون إليه 

وقال بحظر شديد وغضب عارم :

بقولك ايه يا مرات اخويا انا جربت حظي مره واحده ومعنديش استعداد اجرب حظي تاني انا اخدت نصيبي من الدنيا واللي قطعته انا اخواتي يوصلوا مافهوم وياريت بقا بلاش كلام ملهوش لازمة ولا معني 


نظرت له ماجده بغيظ و قالت:

يا سلام علشان واحده خاينة ملهاش لازمه و غارت كمان في داهية توقف حالك عليها ايه اللي خلقها ما خلقش غيرها ولا ايه

ثم نظرت لماجي واكملت 

البنات حوليك كتير واحلي منها كمان مثلا كده عندك ماجي زي القمر عروسة تشرح القلب جمال وعلام ولم تكمل كلامها 

وهنا دق ناقوس الخطر و تكهرب الجو 

قام اسر واقفا و علامات الغضب تطلع من عينية وقال بعزم صوت لديه وكأنه يريد أن يهز اركان المكان بصوته 


ماجدااااااااا كارما ماتت وما بجوزش عليها غير الرحمة و سيرتها لو انفتحت هنا تاني مش حيحصل كويس وانا الي اقول أمتي اتجوز ولا متجوزش وانا اللي اختار انا بدير مؤسسة كبيرة بموظفنها مش حعرف اختار اللي تشارك حياتي انتهي كلام وياريت محدش يفتح معايا موضوع الجوزا تاني سفره دايمه. 

مسك اكرم يده بحنان وقال 

استنا بس يا اسر ماجده ما تقصدتش اللي انت فاهمته بلظبط اقعد كمل أكلك خلاص محدش حيفتح سيرة الجواز تاني معاك خلاص بقا اقعد 

ثم التفت اكرم اللي ماجده ونظر لها نظرات كلها غضب ووعيد 

اشاحت ماجده عينيها عنه بلا مبلاه وكانها لا يعنيها نظراته 

ربط أسر علي يد اخوه وقال بحنان

الحمد لله شبعت يا اكرم خلص اكلك وتعالي علشان نراجع شوية حسابات متأخرة 

فتح اكرم عينيه علي اتساعها وقال بتلجلج و لغبطة 

- ايه يا اسر انت ناسيت مش انت عارف اني مسافر علشان اخلص حسابات الشحنة الجديدة اللي في مينا السويس و حغيب يومين ولا ايه شكلك نسيت

بص اسر لاحمد بعدم فهم و شاور له بعينيه 

نقظ احمد الموقف بسرعة وقال مبتسما 

- ااه أتصدق ان انا كمان ناسيت بس انت عندك شغل كتير خالي بالك و حيحتاج كام يوم مش حيخلص بسرعة

اسر فهم ثم ابتسم في خبث وقال بشبه ابتسامة:

بس متنساش تاخد معاك كام غيار احتمال موضوع يطول انا كنت ناسي شغل المينا ده ربنا يستر وتعدي الشحنه علي خير 

ثم غمز بعينية

ولا انت مش قدها ولا حتكسفنا و لا ايه يا كيمو قدها ولا ايه 

يتصنع جدية وقال

قال احمد ضاحك:

أتصدق يا اسر شكله مش قدها وحيستعين بصديق ويكسفنا 

ضحك أسر وقال بسخرية :

عمتا انا في الخدمة لو اتزنقت معرفتش تخلص الشغل اخوك في الخدمة ويسد برضوا يا كيمو 

اكرم وقد استشاط غيظا وقال :

حيلك حيلك منك له انا الاستاذ ولا ناسيتو انا لسة محترف في الملاعب انا الاستاذ في الحسابات

وغمز 

انا مدرسة تدرس عيب عليكم الا أستعين بصديق قال اهو ده كان اللي ناقص ياولاد الفضالي انا اخوكم الكبير اصحواااااا في الشغل ما عنديش يامة ارحميني حريف

مش لسة مبتداء زيكم 






ضحك اسر بصوت عالي وقال

طب احلف كده علشان اصدقك 

و غمز له علي ماجده امال ماشوفناش ليه الحرفنه يا عم المحترف. ماشوفناش غير جميز حمضان وشغل تقيل و ميزانيات ملغبط و تقفيل دفاتر ملهاش لازمة واخر عك الصراحة 

اكرم وهو يرفع حاجبية: 

معلش غلطة الشاطر بالف بس جاري تصحيح الخطاء علي وجه السرعة

نظرت لهم ماجد بريبة وقالت مستفهمة :

انتو بتقولوا ايه انا مش فاهمة حاجة من كلامكم ده 

اكرم بحزم مصتنع: 

في ايه يا ماجدة مش شيفانا بنتكلم في شغل يعني نقطع الكلام علشان نفهم حضرتك شغل الشحنه اللي جاية وانا رايح استلمها من مينا السويس 

ماجده:

  الله السويس خدني معاك 

ضحك احمد و التفت لأسر 

احمد بضحك: 

الله البس علشان خارجين يا اسر

اسر : 

لبست خلاص وريني يا استاذ حتخرج منها ازاي مش هو الاستاذ واحنا تلامذة ولا ايه يا كيمو 

احمد وهو ينظر لاكرم : 

انا راي تاخد ماجدة اهو منها تغير جو بردو 

قرب منهم اكرم وقال: 

اتفرجوا علي اللعب وانتم ساكتين انا الاستاذ يا شوية فشله

اكرم وقد تصنع العصبية ثم التفت لماجده

معلش كده سمعيني قلتي ايه يا ماجده عاوزة تروحي فين علشان ما كنتش مركز معاكي 

ماجده :

باقولك عاوزة اسافر معاك السويس فيها ايه دي 

اكرم :

وده من امتي أن شاء الله ياعني حضرتك حتركبي مع عربيات الشحن ولا ادخلك وسط البضاعة علشان اكون فاهم 

ماجده بحيرة:

ازاي مش فاهمة يعني ايه حركب ايه 

اكرم/

هو ايه اللي مش فاهمة هو انا رايح اتفسح انا رايح استلم بضاعة يعني حركب في عربيات النقل اللي رايحة تجيب بضاعة و حرجع مع الشحنات غير اني حبات مع العمال علي رصيف ميناء علشان اتابع تحميل الشحنة في عربيات بنفسي 

حضرتك بقا حتيجي تعملي ايه حتحملي مع عمال ولا ايه 

ماجده /

لاء انا كنت فكراك مسافر بلعربية قلت فرصة اغير جو معاك بقالنا كتير مخرجناش خلاص خلاص مش عاوزة سديت نفسي 

احمد في سره يابن اللعيبة نفدت منها بحرفنه فنان 

اكرم غمز ليهم وقال لهم بصوت منخفض :

خدو اللي جاي كمان علشان تتعلموا اللعب يا شوية تلاميذ 

التفت اكرم لماجده وقال:

ماجد من فضلك حضري الشنطة علشان معنديش وقت ولسة حراجع كام ورقة مع أسر

ماجده بتأفف

اعمل حسابي في كام يوم يا اكرم 

اكرم بجدية

نقول اسبوع لو قل مافيش مشكلة بس حطي طاقمين ينفع احضر بيهم اجتماعات مهمه 

ماجدة بزهق: 

تمام نص ساعة و اخلص وغمزت لماجي تحصلها

دخلت ماجدة الغرفة و راءها ماجي 

ماجده بغيظ :

شوفتي بنت ال حامل ال حامل قال يعني هي تخلف حتة عيل يورث كل ده واحنا نطلع من مولد بلا حمص الله في سماه ما يحصل ولا حتشوف العيل ده


                 الفصل الخامس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×